ماهواره ایران شهردار مدیریت مدیریت شهرداری

ماهواره: ایران شهردار مدیریت مدیریت شهرداری شورای شهر اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی احمدی‌نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می‌گوید نمی‌تواند جهت بچه‌اش پفک بخرد ، فیاض

استاد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران می‌گوید: یک چرخ ماشین آقازاده‌ای که شب با آن در خیابان ویراژ می‌دهد، می‌تواند کفاف هزینه یک کا

احمدی‌نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می‌گوید نمی‌تواند جهت بچه‌اش پفک بخرد ، فیاض

فیاض: احمدی نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می گوید نمی تواند جهت فرزند اش پفک بخرد

عبارات مهم : احمدی نژاد

استاد جامعه شناسی و انسان شناسی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران می گوید: یک چرخ ماشین آقازاده ای که شب با آن در خیابان ویراژ می دهد، می تواند کفاف هزینه یک کار علمی و پژوهشی آن متفکر و متخصص را بدهد. این است که اکنون مطالبات اجتماعی در حال اوج گیری است و تبدیل به تئوری خواهد شد و این تئوری ها به سمتی خواهد رفت که جامعه را از این وضع اسفناک نجات دهد.

ایلنا نوشت:ابراهیم فیاض اعتقاد است: ناآرامی های دی ماه سال جاری، ناشی از پرسشها متعددی از قبیل فقر و نابرابری است که متأسفانه پاسخ مناسبی از سوی دولتمردان به آنها داده نمی شود.

بخش هایی از این گفت‎وگو را در ادامه بخوانید:

احمدی‌نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می‌گوید نمی‌تواند جهت بچه‌اش پفک بخرد ، فیاض

به نظر شما، آیا فاصله طبقاتی موجود در جامعه، در حوادث دی ماه امسال نقش داشت و اگر داشت، این نقش تا چه حد بود؟

بدون تردید این آفت بزرگ اجتماعی، نقش پررنگی در این عنوان داشت. نه فقط «فاصله طبقاتی» که متأسفانه علاوه بر آن، «فاصله شهرستانی» نیز مزید بر علت شد. در اتفاقات اخیر دیدیم و شنیدیم که در واقع شهرستانی ها علیه پایتخت کشور عزیزمان ایران به صدا درآمدند. در حال حاضر شهرستان ها به شدت دچار بحران هستند، هیچ شغل و کاری در شهرستان ها نیست! در پایتخت کشور عزیزمان ایران نسبتاً اوضاع بهتر هست، ولی در شهرستان ها، واقعاً هیچ! حتی دریغ از کارهای جزئی روزانه و روزمزد! همین موارد جمع شد و فشار ناشی از آن منتهی به این حوادث شد.

استاد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران می‌گوید: یک چرخ ماشین آقازاده‌ای که شب با آن در خیابان ویراژ می‌دهد، می‌تواند کفاف هزینه یک کا

شرایط اجتماعی ما از نظر همین فاصله طبقاتی و به زعم شما، با شدت بیشتر؛ یعنی فاصله شهرستانی با تهران، در چه مسیری در حرکت است؟

در شرایط نابه سامان کنونی، نوعی خودآگاهی طبقاتی شکل گرفته هست. تا دیروز فاصله طبقاتی وجود داشت ولی خودآگاهی به وجود نیامده بود. اکنون ولی خودآگاهی کاملاً در حال به وجود آمدن و بروز است و انتظارات و توقعات، خود را نشان می دهند. امروز وارد یک خیابان که می شوید، خودروهای بسیار شیک در کنار خودروهای بسیار فرسوده را می بینید؛ یکی ۲۰ میلیون تومانی و دیگری ۱۲۰ میلیونی. در همین تهران، وارد شهر که بشوی، فوراً فاصله طبقاتی را تمام و کمال احساس می کنی. در نتیجه خودآگاهی طبقاتی و سواد در جامعه به شدت رو به اوج هست. فاصله طبقاتی به صورت یک معضل جدی نمایان شده است و در حال ایجاد پرسشها دیگری است.

آیا عدم چرخش نخبگان را هم می توان ازجمله دلایل و عوامل بروز این ناآرامی ها برشمرد؟

ببینید انقلاب براساس عدالت رخ داد و همه اقشار تلاش کردند در آن دخالت داشته باشند ولی در ادامه، جریان عدالت طلبی از سوی جریان بازار، متهم به التقاط شد! راست سنتی تقریباً کل جریان عدالت طلب سوسیالیست و غیرسوسیالیست، همه را متهم به التقاط کرد و با از بین بردن همه آنها، تلاش کرد خود بر همه چیز مسلط شود. حتی بعضی از بزرگان دینی هم به وسیله بازار متهم به التقاط شدند! به دنبال آن عدالت عملاً از بین رفت و عرفان جای آن را در جامعه گرفت.

احمدی‌نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می‌گوید نمی‌تواند جهت بچه‌اش پفک بخرد ، فیاض

این جابه جایی که از آن سخن می گویید، عملاً چگونه می تواند چنین اثری داشته باشد و موجب چنین اتفاقاتی باشد؟

عرفان به شدت سلسله مراتب ایجاد می کند، آیا که براساس «مراد و مرید» بنا قرار داده شده است است و برپایه آن، پایینی ها کاملاً تسلیم و آن بالایی ها، کاملاً و به شدت مسلط می شوند. بر همین اساس عرفان عمیقاً به فاصله طبقاتی شکل داد و بعد شد همین فاصله طبقاتی شدیدی که امروز در جامعه مشهود هست؛ مثل همان چیزی که در هند دیده

می شود. فقیرترین آدم ها در هند زندگی می کنند و ثروتمندترین آدم ها نیز در هند! چرا؟ چون عرفان به جای عدالت نشسته است.

استاد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران می‌گوید: یک چرخ ماشین آقازاده‌ای که شب با آن در خیابان ویراژ می‌دهد، می‌تواند کفاف هزینه یک کا

با ادامه همین روند، در دهه اخیر، قدرت با ثروت مخلوط شده است هست؛ یعنی صاحبان ثروت با صاحبان قدرت عجین شده است و متأسفانه اشرافیت اجتماعی را شکل داده اند. نگاه کنید. چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا، همه، به باعث ازدواج ها با یکدیگر نسبت فامیلی و سببی پیدا کرده و خانواده ‎هایشان با یکدیگر، شبکه های بسیار عظیمی ساخته اند که هم دارای ثروت و هم قدرت هستند! در این بین هر چه به محورهای مرکزی قدرت نزدیک تر می شوند، تکثر مشاغلشان هم زیادتر است

نقش فساد را تا چه حد در ناآرامی های اخیر، دخیل می دانید؟ جریانی که احمدی نژاد با به چالش کشیدن قوه قضاییه در مبارزه با فساد، به راه انداخت، در این بین تأثیرگذار بود یا خیر؟

همان میزان نقشی که هاشمی رفسنجانی در ماجراهای ۸۸ داشت، به همان اندازه هم احمدی نژاد در ناآرامی های اخیر ایفا کرد! به نظر من در این رابطه، «جرزنی» هاشمی رفسنجانی و «جرزنی» احمدی نژاد، هر دو یکی هست، منتهی یکی در جبهه آن طرف بود و دیگری در جبهه این طرف و جهت همین، هر دو هر لحظه علیه هم بودند.

احمدی‌نژاد نخستین کسی بود که سال ۸۸ مخفی شد/ طلبه‎ای می‌گوید نمی‌تواند جهت بچه‌اش پفک بخرد ، فیاض

من همان سال های اولی که احمدی نژاد سر کار آمده بود، در یکی از کلاس های جامعه شناسی دانشگاه امام صادق گفتم که اینها ازدواج های فامیلی می کنند. الان هم همچنان دارند درهم فرومی روند. یعنی آنها هم شبکه تشکیل داده و به واسطه آن تلاش کردند مشروعیت نظام را بزنند.

خب راه چاره به نظر شماچیست؟ شما از منظر یک منتقد، مباحث را مطرح می کنید. راهکار پیشنهادی تان چیست؟

باید پرسید در چنین شرایطی آیا نظام می خواهد تصمیم بگیرد که انقلابی در خود ایجاد کند یا خیر؟ اگر می خواهد باید آقایانی را که هر کدام ۳۰ -۴۰ شغل و مسؤولیت دارند، سریعاً برکنار و نخبگان را جایگزین آنها کند؛ نخبگانی که خیلی ارزش خط و ربط سیاسی ندارند و فقط می خواهند به علاقه این کشور، به مملکت خویش خدمت کنند. اگر این کار را نکند، تردید نداشته باشید که نظام با بحران روبه رو شده است و امثال احمدی نژادها سوار بر موج خواهند شد.

با توجه به مواردی بیان کردید، شرایط کلی جامعه امروز را چگونه می بینید و چه چشم اندازی را جهت آن متصور هستید؟

در حال حاضر، موارد و جریاناتی مثل عدالت طلبی انقلاب و شریعتی و… دوباره در حال شکل گیری هست. الان مردم می گویند «خب انقلاب شد، چه شد؟! بعد این اشرافیت از کجا به وجود آمده است؟! این فاصله طبقاتی چیست؟». متأسفانه در حال حاضر بحران در دل شهرهای مذهبی هست؛ شهرهایی مثل قم و مشهد. مردم می پرسند «عدالت طلبی چه شد؟»

الان در بسیاری از شهرها، گسل های معرفتی در حال اوج گرفتن هست. من از ۳-۴ سال پیش هم گفتم که خود قم و خود طلبه ها، سریعتر از سایرین به این جریانات اصلاح طلبی نزدیک خواهند شد. اکنون فاصله طبقاتی در قم از تمام شهرها زیاد هست. همان قدر که عرفان اوج گرفته، فاصله طبقاتی زیاد شده؛ مثل مشهد. الان حاشیه نشین های مشهد یک سوم جمعیت شهر را تشکیل می دهند، یعنی یک میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین دارد. از دو سوم باقیمانده هم باز، دو سوم فقیر هستند. نهایتاً معدودی از مردم، قشر میانگین و نسبتاً پولدار هستند. قم که وضع بسیار بدتری دارد! فقر بیداد می کند. خود طلبه ها به شدت فقیر هستند. طلبه به من می گوید که ماه به ماه می گذرد و من یک پفک نمی توانم جهت فرزند ام بخرم!

اتفاقات اخیر مکمل رخدادها و حوادث سال ۸۸ بود یا چیزی متفاوت و بی ارتباط با آن؟

سال ۸۸، جنگ، جنگ دو گروه نخبه بود؛ احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی، بقیه آتش بیار معرکه بودند. به همین علت قشرهای بالای اجتماع وارد شدند. البته آنجا احمدی نژاد خودش را به سرعت کنار کشید. سال ۸۸ ماجرا را شروع کرد و نخستین کسی که مخفی شد خودش بود! دیگر اثری از او نمی بینید، با اینکه آن حرف ها را به هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، میرحسین موسوی و زن میرحسین موسوی زد، آشوب به پا کرد و خود، آغازگر فتنه بود. آن سال احمدی نژاد شروع کننده فتنه بود. اعتقاد دارم جنگ مهم بین احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی بود. بعد هم مردم عادی آمدند وسط و قشر نخبه را جمع و جور کردند و در ادامه هم که ماجرای ۹ دی رخ داد.

این بار ولی جدال دو قشر نخبه نبود. هاشمی که از دنیا رفته بود و احمدی نژاد این بار با حمله به لاریجانی ها و قوه قضاییه و همچنین نوشتن نامه به رهبری، مثل نامه ای که سال ۸۸ هاشمی به رهبری نوشت، آمد که جای او را بگیرد و به دنبال یک فتنه تازه بود که خب شکست خورد.

واژه های کلیدی: احمدی نژاد | احمدی نژاد | احمدی نژادها | هاشمی رفسنجانی | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs